3D E-COMMERCE – Mogelijkheden in de Praktijk

3D eCommerce maakt gebruik van 3D-modellering om een geavanceerde productweergave te creëren. Lees verder om erachter te komen wat het precies is, en hoe u zelf 3D-modellen kunt produceren.
WAT IS 3D E-COMMERCE? EEN GIDS VOOR 3D-MODELLERING
3D e-commerce maakt gebruik van 3D-modellering voor online productvisualisatie, productconfiguratie en VR/AR om digitale marketing en verkoop te ondersteunen. Soms ook wel 3D commerce, 3D modeling commerce, of immersive commerce genoemd, heeft het als doel een betere online winkelervaring te leveren.

Ondertussen gebruiken merken en retailers het om een hogere klantbetrokkenheid, betere conversiepercentages, grotere gemiddelde bestellingen en minder retouren te genereren. In deze gids behandelen we de basisprincipes van 3D eCommerce, de belangrijkste terminologie, voorbeelden en meer. We beantwoorden:
- Wat is het verschil tussen 360 spins, 3D-foto’s en 3D-modellen?
- Wat is 3D eCommerce, waarom is het belangrijk en hoe toepassen?
- Hoe bedrijven 3D-modelleringstechnologie kunnen toepassen
- Welke voordelen bieden eCommerce 3D-modellen
- Hoe werkt 3D modellering in VR vs AR
- Welke apparatuur en software bedrijven nodig hebben voor 3D-modellering
- Hoe 3D model hosting platforms te gebruiken
- Hoe 3D eCommerce prestaties te meten

360 VS 3D FOTO’S VS ECOMMERCE 3D MODELLEN
Laten we 3D eCommerce niet verwarren met 360 spin fotografie, of 3D productfoto’s. Ter verduidelijking:
Single-row 360 spins (ook 360s, spins, of 360° packshots) verwijzen naar standaard, single-row spin fotografie. Een extra rij is gemaakt in een andere hoek, bijv. op 20°, of een andere productconfiguratie, bijvoorbeeld een auto met open of gesloten deuren. Single-row spins bieden online productvisualisatie alleen op de horizontale as.
Multi-row 360 spins (ook multi-row spins, 3D spins, of hemisferische / sferische spins) bestaan uit twee of meer rijen stilstaande beelden. Vanwege de terminologie kunnen 3D-spins worden verward met 3D-modellen. Een 3D-spin is echter alleen een spin met een extra verticale kijkas of een productconfiguratie.
3D eCommerce (3D-modellering) vereist speciale fotogrammetrische scantechnieken en software om een digitaal productmodel te genereren. Meestal zijn daarvoor minstens 36 foto’s rond een product nodig, en opnamen van twee of meer rijen hoogte. De software stelt foto’s samen tot een digitaal model voor gebruik met 3D productviewers, productconfiguratoren en AR / VR. Dit is wat we bedoelen met 3D e-commerce.

VOORBEELDEN VAN 3D ECOMMERCE TOEPASSINGEN
3D modellering in eCommerce biedt een breed scala aan use cases. Enkele veelvoorkomende voorbeelden van hedendaagse toepassingen van 3D modellering zijn:
- Online, on-the-fly aanpassing en configuratie van zeer aanpasbare producten
- Productdemo’s van complexe of technische producten met exploderende aanzichten en annotaties
- Presentatie van bewegende delen, unieke ontwerpkenmerken en interieuronderdelen
- Projecteren van producten in een virtuele ruimte via AR / VR, bijvoorbeeld meubels of machines
- Virtueel passen van modeproducten zoals schoenen en kleding
- Configureerbare B2B verkoop presentaties en digitale product showrooms
- Multimedia en video gaming ervaringen
- AR Shopping Apps en Metaverse winkelen
Met deze toepassingen kunnen shoppers door virtuele catalogi bladeren en virtuele previews van productkenmerken bekijken. Ze bieden ook de mogelijkheid om productsimulaties uit te voeren en zorgen voor een meer informatieve en meeslepende productervaring.

HOE WERKT 3D MODELLEREN VOOR E-COMMERCE?
Om 3D eCommerce content te produceren begint alles met 3D modellering. Met 3D modeling kunnen we een nauwkeurige, fotorealistische weergave van een object maken, die consumenten digitaal kunnen bekijken. Om te beginnen zijn speciale scan- of fotoapparatuur en software nodig om een 3D-model te renderen. Er zijn echter drie belangrijke benaderingen van 3D-modellering:
3D scannen. Met een 3D-scanner kan licht op een voorwerp worden gericht om gegevens over de grootte en de vorm ervan te verzamelen. Deze gegevens worden omgezet in punten en vormen op een wiskundig coördinatenstelsel om een 3D-model van het object te genereren.

Fotogrammetrie. Bij deze techniek wordt een digitale camera gebruikt om meerdere hoeken van een object vast te leggen. Fotogrammetriesoftware voegt vervolgens foto’s samen tot punten en vormen op een coördinatensysteem om een 3D-model te maken.
3D ontwerp. Hier creëert een grafisch ontwerper een 3D-model vanaf nul, met behulp van speciale software en werkend met productbeschrijvingen en afbeeldingen.
Bedrijven hosten 3D-modellen online met een 3D-productviewer, of met VR / AR-technologie. 3D-viewers maken zowel web- als mobiele weergave mogelijk. VR kan de fysieke ervaring van een product simuleren. Ondertussen gebruikt AR camera’s en displays van smartphones/tablets om objecten in een virtuele ruimte te projecteren.
FOTOGRAMMETRIE IN 3D E-COMMERCE
Tegenwoordig ondersteunen we in de e-commerce, en bij Foto360XL, onze geautomatiseerde fotoapparatuur met de fotogrammetrische scantechniek. Onlangs experimenteerden we met Apple Object Capture om van foto’s een eenvoudig 3D-model te maken in slechts een paar minuten.
Andere populaire oplossingen zijn tegenwoordig RealityCapture, Adobe’s Substance 3D Painter en Blender (gratis open source software).
“Fotogrammetrie is de wetenschap van het maken van metingen van foto’s. Het leidt de geometrie van een scène af uit een reeks ongeordende foto’s of video’s. Fotografie is de projectie van een 3D-scène op een 2D-vlak, waarbij diepte-informatie verloren gaat. Het doel van fotogrammetrie is dit proces om te keren. De dichte modellering van de scène is het resultaat van de aaneenschakeling van twee op computervisie gebaseerde pijplijnen: “Structure-from-Motion” (SfM) en “Multi View Stereo” (MVS).”
Met andere woorden, fotogrammetrie omvat het verkrijgen van betrouwbare informatie over een fysiek object via het opnemen, meten en interpreteren van beelden. Vervolgens wordt deze informatie gebruikt om het object te repliceren in de vorm van een digitaal 3D-model.
ZAKELIJKE VOORDELEN VAN 3D MODELLERING
Het gebruik van 3D-content in de eCommerce biedt merken en detailhandelaren tal van voordelen. Enkele van de belangrijkste zijn de volgende.
De wereldwijde B2C e-commerce zal naar verwachting jaarlijks met 1% groeien en goed zijn voor meer dan 22% van de wereldwijde verkoop. Naarmate e-commerce groeit, groeit ook de technologie die multimediamarketing en -verkoop aanstuurt, waardoor 3D-content steeds belangrijker wordt om te kunnen concurreren.
Door de derde dimensie toe te voegen aan productervaringen wordt de echte winkelervaring in de winkel beter benaderd. 3D-modellen zorgen voor meer interactie met de consument, stimuleren conversies en verminderen het aantal teruggestuurde producten.

Met 3D-modellen kunnen bedrijven producten visueel voorstellen aan klanten, zelfs als ze nog niet op de markt zijn. Consumenten kunnen zich een realistisch beeld vormen van het productontwerp en testsimulaties uitvoeren op producten.

AUGMENTED REALITY IN 3D E-COMMERCE
De toepassingen van AR in e-commerce en detailhandel zijn talrijk. Shoppers kunnen nu met hun mobiele telefoon virtueel kleding of schoenen passen. Ze kunnen meubels projecteren in een virtuele ruimte om te zien hoe ze passen en of ze bij hun huis passen. Fysieke winkels gebruiken AR zelfs om klanten te helpen prijzen te vergelijken of meer te weten te komen over producten in de schappen.
Verder maken AR-winkelapps van de klant zowel de consument als de maker van de inhoud. Ze bieden gebruikers de mogelijkheid om producten zowel online als offline persoonlijk te bekijken, aan te passen en te personaliseren. Consumenten kunnen kleuren, maten, stijlen en ontwerpen aanpassen, waar en hoe ze maar willen.
AR biedt een meeslepende productervaring, van rotatie en zoom tot exploderende weergaven, annotaties en animaties van bewegende onderdelen. AR kan complexe artikelen demonstreren, evenals grote of zware producten die anders moeilijk te vervoeren zouden zijn. Neem bijvoorbeeld koelkasten of zware auto-onderdelen. AR kan dergelijke voorwerpen rechtstreeks naar consumenten, klanten of investeerders brengen om ermee te experimenteren en te zien hoe ze werken.

HOE BEGINNEN MET 3D MODELLEREN IN EIGEN BEHEER
Om te beginnen met het maken van 3D-modellen in eigen huis is speciale apparatuur voor 3D-productfotografie en 3D-modelleringssoftware nodig. Meestal omvat dit een speciale draaischijf voor productfotografie met een optische glasplaat voor 3D-fotografie. Veel bedrijven zetten ook een robotcamera-arm of een multi-cameraopstelling in om de camerahoogte te automatiseren en een consistente beeldopname te realiseren.
Met apparaten (zoals PhotoRobot’s Frame) kunnen de camera en de achtergrond volledig rond het product bewegen, zelfs onder het glas. Dit biedt schaduwvrije beelden van alle kanten en van boven naar beneden die kunnen worden gebruikt om een 3D-model te genereren. Studio’s combineren draaitafels ook vaak met de Multi-Cam om foto’s van twee of meer camera’s vast te leggen. Dit verkort de productietijd aanzienlijk, omdat fotografen meerdere rijen foto’s tegelijk kunnen vastleggen.
Onze software kan dan (automatisch) beelden nabewerken en integreren met fotogrammetriesoftware. Fotogrammetrie-algoritmen meten, registreren en interpreteren beelden om een fotorealistische weergave van het product te maken. Met software zoals Apple’s Object Capture wordt het 3D-model geproduceerd in USDZ-bestandsformaat. USDZ 3D-modellen kunnen worden bekeken in online viewers.
3D-modelbestanden kunnen vervolgens op elke webpagina worden ingesloten met behulp van een 3D-contentviewer. Neem bijvoorbeeld Emersya, een end-to-end 3D & AR platform.
CAMERA’S, LENZEN EN BELICHTING VOOR 3D-MODELLERING
De initiële investering in 3D-modellering begint met een geschikte camera, een geschikte lens, verlichting en een draaischijf. Laten we eens kijken naar de meest populaire keuzes bij het werken met onze systemen.
De meeste DSLR- of spiegelloze Canon-cameramodellen werken perfect samen met onze PhotoRobot-studio’s. Met de besturingssoftware kunnen camera’s op afstand worden getriggerd en kunnen de instellingen van één of meerdere camera’s worden gecontroleerd. Gewoonlijk is een camera van 20 en 30 megapixels voldoende voor 3D-modellering. Bij gebruik van constante verlichting is belichtingssimulatie in LiveView ook nuttig.
Een geschikte cameralens – Voor extreem kleine, complexe producten zoals sieraden heeft uw fotograaf een macrolens nodig. Bij het fotograferen van veel grotere producten is een lens die het product in beeld kan houden echter voldoende. Vaak volstaat een zoomlens met een brandpuntsafstand van 40-100 mm.
Verlichtingsopstellingen – PhotoRobot systemen ondersteunen twee soorten lampen: specifieke flitsers en alle Falcon Eyes / Linkstar / StudioKing LED-lampen met DMX-ondersteuning. Gebruikers kunnen het licht automatiseren via softwarebesturing.

3D MODELING DRAAITAFELS, APPARATUUR & SOFTWARE
De belangrijkste elementen voor kosteneffectieve, in-house 3D-modellering zijn de extra hardware, de software en de automatisering.
- Gemotoriseerde 360° draaischijf – Voor 360° draaischijffotografie zijn er verschillende maten draaischijven. Voor 3D modellering is de beste keuze vaak een draaiplateau met een optische glasplaat. Hiermee kunnen zowel bovenaanzichten van producten als onderaanzichten van onder de glasplaat worden gefotografeerd.
- Achtergrond– Sommige PhotoRobot apparaten integreren een witte diffuusdoek als achtergrond in het systeem. Dit maakt het gemakkelijk om producten op een witte achtergrond te fotograferen en om achtergrondverwijdering te automatiseren voor een transparante achtergrond.
- Robotcamera-arm of multi-camerasysteem – Fotografen gebruiken een robotcamera-arm of de multi-camera voor automatische camerahoogte en -beweging. Deze werken als een combo-statief met een geïntegreerde camerakop om camera’s in de studio te besturen. Ze maken het mogelijk op afstand met hoge precisie camera’s te sturen en soepel langs een gekozen traject te bewegen. Beide werken in combinatie met 360°-draaitafels en software voor snelle, 3D-beeldregistratie.
- Softwaregestuurd werkstation – Een enkele computer (macOS of Windows) geeft operators controle over alle apparatuur, camera’s, lampen en productieprocessen.
SOFTWARE EN HOSTING VOOR 3D MODELING
Met software zoals Object Capture en RealityCapture kunnen bedrijven een 3D-model genereren op basis van foto’s. Meestal is hiervoor een multi-row spin nodig die bestaat uit foto’s van minstens twee rijen. Door deze foto’s te uploaden naar 3D-modelleringssoftware wordt vervolgens een bestand gerenderd dat kan worden bekeken als een 3D-model. Deze kunnen worden ingesloten op webpagina’s, of worden omgezet in AR / VR-ervaringen met 3D content.
HOE MEET U UW 3D E-COMMERCE PRESTATIES?
Tot slot is het met 3D-productcontent belangrijk om te zien hoeveel rendement u behaalt. Uw marketingteams zullen al een reeks instrumenten inzetten om de prestaties te volgen. Er zijn echter een paar belangrijke KPI’s waarop u zich moet richten om de algehele efficiëntie van uw 3D eCommerce strategie te bepalen.
Pre-sales marketing KPI’s draaien om websitebezoeken, geraadpleegde content en time-on-page. Deze moeten leiden tot een meetbaar bezoekers-naar-conversie percentage, evenals de acquisitiekosten. Dit alles geeft inzicht in de prestaties van uw 3D-contentcampagnes.
Verkoop-KPI’s houden rekening met verkoopvolume, conversiepercentages, inkomsten per verkoop, gemiddelde ordergrootte en klantprofielen. Samen met de gemiddelde customer lifetime value zijn dit belangrijke gegevens om marketinginspanningen te analyseren.
Post-sales KPI’s meten gebieden als productretourpercentages, kosten voor technische ondersteuning en Net Promoter Score. Deze KPI’s leveren belangrijke gegevens over klanttevredenheid en klantbehoud. Ze dienen ook om de algemene bedrijfskosten in relatie tot uw 3D eCommerce strategie beter te controleren.
Tools voor het analyseren van KPI-gegevens zijn onder meer die voor: webanalyse, analyse van sociale media, analyse van eCommerce winkelen, en AI business intelligence-apps.
WILT U EEN EFFECTIEVE 3D E-COMMERCE STRATEGIE OPZETTEN?
Foto360XL is er voor al uw 3D ecommerce behoeften, voor grote en kleine bedrijven. Of het nu gaat om een kleine webshop of een fotografiemagazijn op industriële schaal, onze oplossingen voldoen aan uiteenlopende behoeften en budgetten. Neem contact op om te ontdekken of Foto360XL u kan helpen met uw 3D e-commerce planning, strategie en productie.