✔ Totaalleverancier van A tot Z   ✔ Uit voorraad leverbaar   ✔ Eigen installatieteam

HANDIGE TIPS VOOR PRODUCTFOTOGRAFIE VAN SCHOENEN

Krijg bruikbare inzichten in productfotografie en nabewerking van schoenen.

Voor een succesvolle fotoshoot van schoenen is meer nodig dan alleen het kiezen van een paar sneakers en het maken van foto’s. Goede productfotografie is de sleutel naar een positieve online winkelervaring. Met minder retouren en meer omzet. Slecht verlichte foto’s van schoenen zullen bezoekers van uw webshop er simpelweg niet van overtuigen om uw product te kopen. Foto360XL helpt u graag om een perfect fotoresultaat te bereiken. Ook voor de verdere integratie in uw webshop bent u bij ons aan het goede adres.

Met de juiste camera’s en lenzen, scherpte, juiste belichting en bewerkingssoftware, worden bezoekers verleid om uw producten te kopen. U leest hieronder de 7 belangrijkste stappen van Foto360XL voor het maken van foto’s van schoenen. Van voorbereiding tot soorten fotografie, foto’s bewerken en publiceren. 

1. VOORBEREIDING EN INSTELLINGEN

De eerste en belangrijkste fase van een productfotoshoot is altijd de voorbereiding. Soms kan een paar seconden extra voorbereiding al minuten schelen bij de nabewerking. Zorg voor schone doeken en borstels, zodat eventuele vlekjes direct verwijderd kunnen worden. Omdat van één product vaak vele foto’s gemaakt worden, bespaart u onder de streep veel tijd.

Als u een stijlgids van een merk volgt, weet u precies hoe u het schoeisel moet voorbereiden. Naast de hoeken die gefotografeerd moeten worden, kunnen stijlgidsen soorten productfoto’s, achtergrondverwijdering en belichting specificeren.

2. HOE SCHOENEN CORRECT BELICHTEN VOOR WEBSHOPS

Voor de beste belichting van schoenen, gebruikt u een zachte diffuus lichtopstelling. Foto360XL ondersteunt flitsers en elk type LED-verlichting. Zorg ervoor dat uw verlichting alle kanten van de schoen verlicht. Dit is bij de Centerless Table of Case van PhotoRobot uiteraard goed geregeld. Zo zorgen we dat de schaduw bij de zool van de schoen behouden blijft. Als er onderscheidende kenmerken zijn, zoals metaalwerk rond de veters, overweeg dan om dit wat glans te geven.

3. WELKE CAMERA’S, LENZEN EN APPARATUUR TE GEBRUIKEN

Ten eerste is het belangrijk dat de cameralens die je kiest geschikt is om de schoenen scherp in beeld te brengen. Om vervorming te voorkomen, kiezen we samen de beste hoek en instellingen. Uiteraard houden we rekening met hoe dit de scherptediepte beïnvloedt.

Wij adviseren u graag in de keuze voor een DSLR- of systeemcamera van Canon. Deze camera’s werken optimaal samen met de hard- en software van PhotoRobot.

4. DE BESTE INVALSHOEKEN OM SCHOENEN ONLINE TE VERKOPEN

Bij het bepalen van de beste hoeken voor het fotograferen van schoenen, moet u nadenken over de toepassing. Is een 360-spin het einddoel? Heeft u productfoto’s nodig voor Amazon/Bol.com? Zijn een paar packshots met witte achtergrond genoeg om aan de eisen te voldoen? Wat zijn de belangrijkste hoeken die u moet laten zien? Foto360XL helpt u graag op weg.

5. KIES HET JUISTE BESTANDSFORMAAT OM FOTO’S TE BEWERKEN EN TE PUBLICEREN

Uploadt u de foto’s direct naar uw website of voert u eerst nog nabewerking uit? Als u foto’s direct publiceert, is JPG het standaard bestandsformaat. Als u productfoto’s nog verder wilt bewerken, gebruikt u een RAW-bestand. In de PhotoRobot-bewerkingssoftware kunt u vervolgens bestanden voor retouchering markeren en delen met collega’s.

6. MAAK HET KADER VAN UW FOTO’S NIET ROMMELIG

In veel gevallen is een eenvoudige witte achtergrond beter voor schoenfoto’s dan een lifestyle-setting. Als uw achtergrond te druk is, zal het winkelend publiek zich niet focussen op het product.

Kies in plaats daarvan voor een eenvoudige achtergrond voor productfotografie. Blijf trouw aan de stijlgids van het merk en probeer alles in het kader eenvoudig en strak te houden. Dit zal meer aandacht vestigen op het schoeisel, en u in staat stellen om eventuele onderscheidende kenmerken effectief te laten zien.

7. WORD NIET CREATIEF MET ONSCHERPE OF ZACHTE FOCUS

Hoewel een productfotograaf zou kunnen denken aan artistieke expressie door middel van soft focus, kunt u die verleiding beter vermijden. Zorg ervoor dat klanten elk detail van de schoenen op de foto scherp kunnen zien. Gebruik een hoger diafragma, zoals f/11 op een DSLR, en een camera-arm zoals de Robotic Arm om trillingen te minimaliseren.

TOT SLOT

Het einddoel is tenslotte om de winkelervaring zo optimaal mogelijk te maken. En bij PhotoRobot is dit ons expertisegebied. Als u meer wilt weten over het fotograferen van schoenen of productfotografie in het algemeen, neem dan gerust contact met ons op.

Schuiven naar boven